top of page

Sammen for en grønn og rettferdig fremtid

for deg

for miljøet

for lommeboken

Bærekraft er utgangspunktet for ACE sitt virke 

I ACE tror vi på en grønn fremtid der bærekraftig og kostnadseffektiv transport er tilgjengelig for alle

Vår visjon

I Norge utføres over 76% av reisene med personbil, og transportsektoren står for en tredjedel av landets klimagassutslipp. 

 

Derfor introduserte vi ACE, Norges rimeligste el-kjøretøy både på pris og i drift. Gunstig for miljøet, gunstig for din økonomi.

Bærekraft er ikke et arbeid vi blir ferdig med og ACE er ikke perfekt

I ACE jobber vi kontinuerlig med å innhente informasjon om bærekraftigheten knyttet til våre operasjoner og produkter. 

Vår tilnærming

Basert på data forsøker vi å fatte presise tiltak for å bringe oss nærmere den fremtiden vi ønsker; grønn og rettferdig for alle. 

Vi tror på åpenhet, transparens og samarbeid for å nå dette. I vårt arbeid tar vi utgangspunkt i at vi alltid har forbedringspotensialet og at det med sannsynlighet et eller annet sted i leverandørkjeden finnes forhold som vi ikke ønsker å være bekjent med, men som vi ikke enda har lykkes i å finne.

 

Derfor går vi nysgjerrig til verks i søken etter dette for å bli bedre sammen med alle vi er direkte eller indirekte knyttet til gjennom våre operasjoner. Ingen er perfekte på bærekraft, men det er ikke en unnskyldning for å ikke forsøke å bli det.

Menneskerettighetspolicy

Leverandørkjeden
Produksjon 
Bruk 
Gjenvinning

1

2

3

4

Hvor er vi i dag og hvor er vi på vei?
Leverandørkjeden

1

ACE består i hovedsak av komponenter eller råmaterialet fra Kina. Dette medfører en risiko for blant annet brudd på menneskerettigheter. ACE er derfor i kontinuerlig dialog med produsenten vedrørende denne tematikken og monitorering utover i leverandørkjeden.

 

Konkret er det kjent i den elektriske kjøretøybransjen at cobolt som brukes i lithium-batterier har høy risiko for menneskerettighetsbrudd. Dette er et området ACE ekstra ressurser for å monitorere. I dag leveres batteriene våre fra Gotion, eid av Volkswagen. 

ACE jobber i dag med planer om å produsere kjøretøyet i resirkulert aluminium. Gjenvinning av 1 tonn aluminium sparer 6 tonn bauksitt og 9 tonn CO2-utslipp. Globalt sparer resirkulering av aluminium mer enn 100 millioner tonn CO2 hvert år og det beholder alle sine egenskaper uansett hvor mange ganger det blir resirkulert, samt at i omsmeltingsprosessen kan man redusere energiforbruket med så mye som 95 prosent. 

Bruk

3

Med bakgrunn i at ACE er en elektrisk lettmotorsykkelbil og følgelig har vesentlig lavere vekt enn en vanlig bil så oppnår samfunnet følgende gevinster miljømessig:

1) det kreves mindre energi for å flytte kjøretøyet

2) ACE gir mindre slitasje på infrastruktur

3) ACE skaper mindre oppvirvling av veistøv og forurensing i miljøet og

4) mindre naturlig slitasje på kjøretøyet og følgelig potensielt mindre behov for bytte av komponenter. 

Det kommende året vil ACE jobbe for å gjøre kjøretøyet enda lettere gjennom bruk av resirkulert aluminium, hvilket gjør at de overnevnte faktorene forsterkes ytterliggere i positiv forstand. 

ACE er 100% elektrisk hvilket bidrar til nullutslipp under bruk,  samt renere luft og mindre lydforurensing der hvor den ferdes.

Gjenvinning

4

Det kommende året vil ACE jobbe for å gjøre kjøretøyet enda lettere gjennom bruk av resirkulert aluminium, hvilket gjør større deler av kjøretøyet kan gjenvinnes i sin helhet. 

Videre jobber ACE med å få på plass en partner for sikker resirkulering av lithium-batterier. 

På generell basis jobber ACE aktivt for å benytte materialer som kan gjenvinnes ved endt levetid. 

Produksjon

2

Produksjonen av ACE gjennomføres hos den andre store bilprodusenten i nye Kina med over 70 års erfaring fra bransjen. På fabrikken er ca. 85% av produksjonen robotifisert og automatisert. Dette bidrar til at risikoen for arbeidere går ned. 

Utslippet fra produksjonen jobber ACE med å kartlegge og målet er å få dette så lavt som mulig. Med bakgrunn i at ACE er en lettmotorsykkebil, så kreves det vesentlig mindre materialet i produksjon av denne sammenlignet med eksempelvis en klasse B bil. 

!

Lett motorsykkelbiler er i sin natur vesentlig mer bærekraftige enn en elektrisk klasse B bil*
* Forutsatt lik levetid 

Derfor gir Enova 25 000 NOK i støtte til privatpersoner for å stimulere til at flere kjøper elektriske motorsykkelkjøretøy ettersom dette bidrar til å redusere Norges klimagassutslipp. 

Les mer her

Varsle ACE

ACE forplikter seg til å opprettholde de høyeste standarder for etikk og integritet. Vi erkjenner at åpenhet er nøkkelen til en ansvarlig og pålitelig forretningsdrift. Derfor har vi etablert en dedikert Whistleblowing-seksjon, et trygt og konfidensielt rom hvor både interne og eksterne parter kan rapportere om ethvert forhold som ikke oppfyller våre etiske standarder.

Vi oppfordrer deg til å bruke denne plattformen hvis du observerer eller mistenker uregelmessigheter, uetisk atferd, eller andre forhold som strider mot våre verdier og retningslinjer. Din rapport vil bli behandlet med streng fortrolighet, og du kan velge å forbli anonym.

Hver stemme er viktig i vår streben etter kontinuerlig forbedring og integritet. Sammen sikrer vi at ACE fortsetter å være et selskap vi alle kan være stolte av.

Varsle her

bottom of page